verze pro tisk

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

18. březen 2015

Právě jste zjistila, že jste těhotná. Radostnou zprávu brzy vystřídají obavy. Také si říkáte, „co bych měla dělat jinak, aby moje miminko dostalo to nejlepší“? Samozřejmě platí, že těhotenství není nemoc, ale jde o jiný stav, který klade důraz na změnu životního stylu a především větší přísun vitamínů. Pamatujte však, že na dostatečný přísun vitamínů byste měla dbát ještě předtím, než vůbec otěhotníte. A jaké potraviny patří mezi nejdůležitější? Poradíme vám!


zdroj pixabay.comzdroj pixabay.com

1.     Kyselina listová

Jedním z nejdůležitějších vitamínů, které by žena měla v t ěhotenství, ale také alespoň tři měsíce před otěhotněním užívat, je kyselina listová. Patří do skupiny vitamínů B a je rozpustná ve vodě, v těle se tedy neumí ukládat do zásoby. Proto je potřeba jeho množství neustále doplňovat. Kyselina listová je velmi citlivá na přítomnost vzduchu, tepla a vody.

Nachází se v běžné stravě, například v brokolici či špenátu, ale díky její citlivosti se při běžné kuchyňské přípravě velká část tohoto vitamínu zničí vařením či jinou tepelnou úpravou.

Kyselina listová hraje doslova klíčovou roli při vývoji plodu v děloze. Její nedostatek může vést k vývojovým vadám a častým potratům plodu. Kdy zvýšit příjem kyseliny listové? Odborníci upozorňují, že je důležité zvýšit přísun kyseliny listové už v době plánování těhotenství.

Jakmile se tedy začnete o miminko snažit, kupte si v lékárně vitamíny, které obsahují kyselinu listovou, případně samotnou kyselinu listovou. Doporučený denní příjem je okolo 0,4 mg na den, v prvním trimestru je pak třeba tento příjem zvýšit až na 0,8 mg denně.

2.     Jód

Dalším důležitým vitamínem, bez kterého se v těhotenství rozhodně neobejdete, je jód. Pokud je ho nedostatek, na vině bývá špatná funkce štítné žlázy. Endokrinologové upozorňují na to, že nemožnost otěhotnět nebo rané potraty často bývají v důsledku špatné funkce štítné žlázy.

Ještě před otěhotněním byste si měla nechat štítnou žlázu vyšetřit, jakmile otěhotníte, je potřeba opět se nechat zkontrolovat od endokrinologa. Jód by měla každá těhotná žena doplňovat systematicky pomocí tablet na předpis.

3.     Vápník

Dalším důležitým vitamínem pro těhotné ženy je vápník. Je nezbytný pro správnou činnost krevního oběhu, srážlivost krve a také podporuje správnou činnost nervové soustavy matky a plodu. Potřeba vápníku je v těhotenství a v období kojení zvýšená. Dítě jej potřebuje pro výstavbu kostry a jeho spotřeba stoupá s pokročilým těhotenstvím.

Také v tomto případě byste měla zvýšit příjem vápníku již před samotným otěhotněním. Vápník se vyskytuje například v mléčných výrobcích, ale je vhodné jej doplňovat také za pomoci doplňků stravy.

4.     Železo

V těhotenství byste měla dbát na zvýšený přísun železa, který je potřeba navýšit přibližně o polovinu, zejména ve druhém a třetím trimestru gravidity. Nedostatek železa způsobuje zvýšenou únavu, zácpu, malátnost a bolesti hlavy. Železo se nachází hodně v červeném masu a játrech, těmto potravinám je lepší se v těhotenství raději vyhnout. Jeho přísun je také v některých druzích zeleniny a samozřejmě lze železo doplňovat za pomoci potravinových doplňků z lékárny.

5.     Vitamín C

Nezapomínejte také na vitamín C, který se řadí mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Má velice pozitivní účinky na imunitní systém. Je důležitý jako prevence nachlazení, podporuje vstřebávání železa a pomáhá při tvorbě a obnovování kostí a chrupavek.

Můžete vyzkoušet komplexní těhotenské vitamíny, které obsahují vyvážený zdroj těchto vitamínů, nebo užívat jen některé z nich. Poraďte se vždy s lékařem, než začnete užívat jakékoliv léky v těhotenství včetně vitamínů.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 4 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Autor: Martina Richterová

Autorka žije v Praze a je maminkou čtyřletého syna. Aktivně se věnuje redaktorské činnosti, pravidelně přispívá do e-magazínů. Zajímá se o módu, rodičovství a zdravý životní styl. Sleduje nové trendy, o které by se ráda podělila se čtenáři.

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Eloise

úterý, 30. květen 2017
08:01

Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's
the blog. Any feedback would be greatly appreciated.


posted by: Eloise [Odpovědět]

Bryce

sobota, 24. červen 2017
13:30

My brother recommended I might like this web site.
He used to be entirely right. This submit actually made my day.
You can not believe simply how so much time I had spent for this info!
Thanks!


posted by: Bryce [Odpovědět]

Andreas

pátek, 7. duben 2017
17:22

I always spent my half an hour to read this blog's articles
or reviews everyday along with a cup of coffee.


posted by: Andreas [Odpovědět]

Kai

neděle, 2. červenec 2017
06:21

Hi there i am kavin, its my first time to
commenting anywhere, when i read this article i thought i could also make comment
due to this good paragraph.


posted by: Kai [Odpovědět]

Waldo

pátek, 28. červenec 2017
19:18

I am genuinely delighted to glance at this website posts which carries lots of useful data, thanks for providing these information.


posted by: Waldo [Odpovědět]

Kellee

pátek, 28. červenec 2017
20:15

My brother suggested I may like this blog.
He was once totally right. This put up actually made my day.
You can not believe simply how much time I had spent for this information!
Thanks!


posted by: Kellee [Odpovědět]

Flora

pátek, 4. srpen 2017
07:16

For newest information you have to pay a visit internet and on web
I found this site as a best website for most recent updates.


posted by: Flora [Odpovědět]

Irma

pátek, 14. duben 2017
17:21

My spouse and I absolutely love your blog and find almost all of your post's to be just
what I'm looking for. Do you offer guest writers to write content to suit your
needs? I wouldn't mind composing a post or elaborating on most of the
subjects you write with regards to here. Again, awesome site!


posted by: Irma [Odpovědět]

Cassandra

středa, 3. květen 2017
15:24

I was recommended this web site by means of my cousin. I am no longer positive whether this submit is written via him as no one else understand such special approximately my trouble.
You are amazing! Thanks!


posted by: Cassandra [Odpovědět]

Phyllis

středa, 3. květen 2017
15:27

Great information. Lucky me I recently found your website by
accident (stumbleupon). I have saved it for later!


posted by: Phyllis [Odpovědět]

Francisco

sobota, 20. květen 2017
06:07

I leave a leave a response when I appreciate a post on a blog or I have something to add to
the discussion. Usually it's a result of the passion communicated
in the article I read. And on this post 5 nejdleit j ch vitam n,
kter brt v t hotenstv . I was moved enough to post a thought
;) I do have a couple of questions for you if you usually do not mind.
Could it be just me or do some of the comments appear like they are written by brain dead folks?
:-P And, if you are writing at other sites, I'd like to keep up with everything new you have to post.
Would you make a list every one of all your public sites like your Facebook
page, twitter feed, or linkedin profile?


posted by: Francisco [Odpovědět]

Čtěte také...

Mléčné výrobky v těhotenství. Ano, ale které?

Mléčné výrobky v těhotenství. Ano, ale které?

Mléčné výrobky jsou zdrojem důležitých vitamínů a vápníku. Jsou to komplexní potraviny, které jsou snadno stravitelné a mají vysokou biologickou dostupnost. Je ale dobré vědět, které přesně a v jaké úpravě jsou těmi nejlepšími pro těhotnou ženu.

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Těhotenství s sebou nese velké hormonální změny, které ovlivňují jak fyzický, tak psychický stav budoucí maminky. Ne neprávem se těhotenství říká také „jiný stav“.

Zábava pro děti, které již trochu odrostou: Oblíbené prvky na zahradu i do domu

Zábava pro děti, které již trochu odrostou: Oblíbené prvky na zahradu i do domu

Jakmile vaše děti trochu odrostou a jsou schopny se samy pohybovat, je často těžké jim najít nějakou zábavu, u níž vydrží alespoň pár desítek minut. Mnohé děti doslova hýří hyperaktivitou a je tak potřeba je během dne zabavit a potažmo i unavit tak, aby v noci v klidu spaly. Pro děti od zhruba tří a…

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

Těhotenství představuje pro náš organismus zvýšenou zátěž. Stoupají nároky na určité druhy vitamínů, mezi které patří také železo. Jeho nedostatek může stát za zvýšenou únavou a také chudokrevností. Jak tedy snížit snadno a efektivně jeho nedostatek? Poradíme vám!