verze pro tisk

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

24. březen 2015

Těhotenství představuje pro náš organismus zvýšenou zátěž. Stoupají nároky na určité druhy vitamínů, mezi které patří také železo. Jeho nedostatek může stát za zvýšenou únavou a také chudokrevností. Jak tedy snížit snadno a efektivně jeho nedostatek? Poradíme vám!


zdroj pixabay.comzdroj pixabay.com

Nedostatek železa přináší rizika

Statistiky uvádí, že více jak polovina těhotných žen trpí nedostatkem železa. A jak je známo, železo nám zajistí „železné“zdraví, které tolik potřebujeme. Jeho nedostatek může způsobit únavu, slabost, dušnost, malátnost, zácpu, bolesti hlavy a také bledost. V těhotenství se také zvyšuje sklon k předčasnému porodu či dalších závažných komplikací, v rané fázi je vyšší riziko potratu.

1.     Železo v živočišných zdrojích

Velmi dobrým zdrojem železa je červené maso (maso obecně), dále pak játra a vaječný žloutek. Obecně lez říci, že železo pocházející z živočišných zdrojů je mnohem lépe vstřebatelné. Těhotné ženy by se tedy neměly vyhýbat masu a také vajíčkům. Je však třeba dbát na dostatečnou tepelnou úpravu, neboť hrozí riziko salmonelózy. Na vnitřnosti si dejte v těhotenství obzvlášť pozor.

2.     Rostlinná strava

Železo se nachází také v rostlinné stravě, velmi dobrou zásobárnou železa jsou luštěniny, které by měly v těhotenství tvořit významnou část vašeho jídelníčku. Samozřejmostí by měla být čerstvá zelenina (především listová, tedy ideálně špenát, ale čerstvý). Mražením a jakoukoliv další úpravou zelenina ztrácí potřebné vitamíny, navíc železo je na tyto vnější vlivy obzvlášť citlivé. Bohatým zdrojem železa je také sušené ovoce.

3.     Vitamín C

K lepšímu vstřebávání železa napomáhá vitamín C a také kyselina citronová, jablečná a vinná. Díky vitamínu ‚C se zlepšuje absorpce železa až 4 krát.

4.     Pozor na kofein

Opatrní buďte naopak v případě kofeinu. Ten je obsažen v černém čaji, kávě a Coca Cole. Kofein vstřebávání železa brání, navíc v těhotenství je velmi nežádoucí. Snažte se ho tedy redukovat na minimum.

5.     Vitamínové doplňky

V těhotenství bude lékař kontrolovat, zda máte dostatek železa. V případě jeho nedostatečnosti vám doporučí vitamínové doplňky, které železo obsahují. Železo se nachází také ve vitamínech pro těhotné, nebo jej lze užívat zvlášť. O tom se raději poraďte se svým lékařem. Některé ženy v těhotenství trápí nevolnosti a nechutenství, v takovém případě jsou tedy vitamínové tabletky jediným řešením.

V těhotenství buďte na sebe hodně opatrná a dbejte na pestrou stravu. Pokud budete mít jakékoliv pochybnosti, vše raději zkonzultujte s lékařem. Některé příznaky, které se vážou k nedostatečnosti železa, lze snadno zaměnit s těmi těhotenskými. Nejjednodušší odpověď vám dají krevní testy. O tyto vitamíny byste se měla zajímat už před otěhotněním. Lékaři upozorňují na to, jak je vyváženost vitamínů v těhotenství důležitá.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 5 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Autor: Martina Richterová

Autorka žije v Praze a je maminkou čtyřletého syna. Aktivně se věnuje redaktorské činnosti, pravidelně přispívá do e-magazínů. Zajímá se o módu, rodičovství a zdravý životní styl. Sleduje nové trendy, o které by se ráda podělila se čtenáři.

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Meghan

úterý, 30. květen 2017
07:37

Greetings! Very helpful advice in this particular post!
It's the little changes that produce the greatest changes.
Thanks for sharing!


posted by: Meghan [Odpovědět]

Celia

pondělí, 3. červenec 2017
16:07

Hello, Neat post. There's a problem together
with your web site in web explorer, might test this?
IE nonetheless is the market leader and a huge component
of folks will pass over your magnificent writing because
of this problem.


posted by: Celia [Odpovědět]

Royce

úterý, 4. červenec 2017
01:18

Exactly what I was searching for, regards for putting up.


posted by: Royce [Odpovědět]

Shaunte

pátek, 21. červenec 2017
02:19

Hurrah, that's what I was searching for, what a information! present
here at this website, thanks admin of this website.


posted by: Shaunte [Odpovědět]

Xavier

neděle, 9. duben 2017
05:57

I've been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts in this sort of house .

Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.
Studying this info So i'm glad to exhibit that I have a very good uncanny feeling I came
upon exactly what I needed. I so much certainly will make sure to don?t forget this website and give it a glance on a constant
basis.


posted by: Xavier [Odpovědět]

Ulysses

sobota, 15. duben 2017
20:20

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your further write ups thank you once again.


posted by: Ulysses [Odpovědět]

Anderson

středa, 3. květen 2017
08:41

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's difficult
to get that "perfect balance" between superb usability and visual appearance.
I must say you have done a fantastic job with this.

Additionally, the blog loads extremely quick for me on Opera.

Excellent Blog!


posted by: Anderson [Odpovědět]

Elisha

čtvrtek, 4. květen 2017
00:07

Fine way of telling, and good piece of writing to take information on the topic of my presentation topic, which i am
going to present in institution of higher education.


posted by: Elisha [Odpovědět]

Delia

sobota, 6. květen 2017
19:16

Good replies in return of this matter with real arguments and explaining all regarding that.


posted by: Delia [Odpovědět]

Čtěte také...

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

Právě jste zjistila, že jste těhotná. Radostnou zprávu brzy vystřídají obavy. Také si říkáte, „co bych měla dělat jinak, aby moje miminko dostalo to nejlepší“? Samozřejmě platí, že těhotenství není nemoc, ale jde o jiný stav, který klade důraz na změnu životního stylu a především větší přísun vitamí…

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Mnoho lékařů zastává názor, že pestrá, vyvážená a přirozená strava v čase těhotenství stačí pro správné ukládání a vstřebávání vitamínů, stopových prvků, minerálů a vlákniny. Až na výjimečné případy proto není potřeba užívat různé syntetické doplňky.

Je vhodné pít zelený čaj v těhotenství?

Je vhodné pít zelený čaj v těhotenství?

V těhotenství bychom si měly dávat pozor na všechno, co konzumujeme. Samozřejmě zde platí, že nic se nemá přehánět, ale přesto je vždy lepší se předem informovat o tom, které potraviny jsou v těhotenství rizikové, a které lze bez obav užívat. Podobné je to také s čaji. Možná si kladete otázku, jak j…

Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

Vaše těhotenství možná „šlape“ tak, jak má, ale třeba vás přesto trápí jedna nepříjemnost. Zácpa. Věřte, že zdaleka nejste sama. V těhotenství je její výskyt velmi častý (kolem 50% ) a je to zcela pochopitelné.