verze pro tisk

Přehled potravin, v nichž je kyselina listová

10. duben 2015

Chystáte se v nejbližší době otěhotnět? Pokud se rozhodnete plánovat miminko, je třeba se na to náležitě připravit už s předstihem. Každá žena si nejvíce přeje, aby její miminko bylo především zdravé. Základem všeho je správná výživa již v době před otěhotněním a také samozřejmě po celou dobu gravidity. Mezi nejdůležitější vitamíny, které by měla žena plánující miminko do svého jídelníčku zařadit, patří kyselina listová.


Zdroj: pixabay.comZdroj: pixabay.com

K čemu je kyselina listová dobrá?

Má naprosto zásadní význam pro vyvíjející se plod. Podílí se na dělení buněk, syntézy nukleových kyselin, proto je tedy nepostradatelná pro správný vývoj plodu. Kyselina listová patří mezi vitamíny skupiny B. Můžeme ji znát také pod názvem foláty, folacin či vitamín B9. Lékaři často předepisují těhotným ženám kyselinu listovou acidum folicum. Jejím hlavním úkolem je napomáhat správnému dělení buněk, díky čemuž podporuje růst plodu a také tvorbu červených krvinek.

Pokud je kyseliny listové málo pře otěhotněním, hrozí neplodnost nebo raný potrat. Podle výzkumů se prokázalo, že těhotné ženy, které přijímaly v těhotenství málo kyseliny listové, častěji potrácí nebo je u nich zvýšené riziko vývojových vad plodu.

Jaká je doporučená denní dávka?

Těhotné a kojící ženy by měly přijímat přibližně 600 mikrogramů kyseliny listové denně. Je však třeba připomenout, že lidský organismus si nedokáže sám tento vitamin vyrobit, proto je nutné zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na kyselinu listovou, případně také doplňky stravy.

V jakých potravinách kyselinu listovou najdeme?

Kyselina listová se ve velkém množství nachází ve vnitřnostech, tedy ledvinkách a játrech. Tyto potraviny však nejsou pro těhotné ženy příliš vhodné, neboť hrozí riziko listerie. Kyselinu listovou však najdeme také v dalších potravních, především v listové zelenině. Jmenujme především špenát, chřest, petržel, brokolici či růžičkovou kapustu.

Foláty jsou obsaženy také ve vajíčkách, fazolích, čočce, vlašských ořechách, kvasnicích a některých druzích ovoce. Kyselinu listovou můžeme přijímat také z celozrnného ovoce, rýže či sójového mléka.

Tepelnou úpravou se však kysela listová výrazně ničí, proto není jednoduché ji přijímat v dostatečném množství pouze ze stravy. Jen pro zajímavost, museli byste denně sníst 400 gramů špenátu, zelí nebo brokolice. Proto gynekologové často doporučují ženám, které se snaží o miminko, užívat kyselinu listovou také v tabletkách jako doplněk stravy, a to před otěhotněním (alespoň tři měsíce) a po celou dobu gravidity.

Kyselina listová jako doplněk stravy je volně prodejná v lékárnách nebo ve speciálních vitamínových doplňcích, které jsou určené pro těhotné ženy. Lékař vám ji může také předepsat, na předpis je acidum folicum. Zvýšit přísun kyseliny listové se doporučuje také u mužů, kteří mají špatné hodnoty spermiogramu.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Autor: Martina Richterová

Autorka žije v Praze a je maminkou čtyřletého syna. Aktivně se věnuje redaktorské činnosti, pravidelně přispívá do e-magazínů. Zajímá se o módu, rodičovství a zdravý životní styl. Sleduje nové trendy, o které by se ráda podělila se čtenáři.

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Yanira

úterý, 30. květen 2017
09:03

Unquestionably consider that that you said. Your favourite reason appeared to be on the web the easiest factor to be mindful
of. I say to you, I certainly get irked even as people consider issues that they just do not recognise about.
You managed to hit the nail upon the top and outlined out the entire
thing without having side-effects , other folks can take a signal.
Will likely be again to get more. Thanks


posted by: Yanira [Odpovědět]

Leona

pátek, 16. červen 2017
21:29

Remarkable! Its actually amazing piece of writing, I have got
much clear idea about from this post.


posted by: Leona [Odpovědět]

Lorrie

středa, 21. červen 2017
11:17

We're a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your website offered us with helpful info to work on. You have done an impressive task and our entire
group will likely be grateful to you.


posted by: Lorrie [Odpovědět]

Rochelle

sobota, 24. červen 2017
13:06

Inspiring story there. What occurred after? Take care!


posted by: Rochelle [Odpovědět]

Dick

pondělí, 3. červenec 2017
09:27

Glad to be one of many visitors on this awing site :D.


posted by: Dick [Odpovědět]

Ralf

úterý, 4. červenec 2017
00:41

Glad to be one of several visitors on this awful web
site :D.


posted by: Ralf [Odpovědět]

Merissa

sobota, 29. červenec 2017
00:55

I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.
Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it's rare to see
a nice blog like this one nowadays.


posted by: Merissa [Odpovědět]

Ashlee

pátek, 4. srpen 2017
06:41

Wow, that's what I was seeking for, what a information! existing here at this weblog,
thanks admin of this web site.


posted by: Ashlee [Odpovědět]

Regina

neděle, 9. duben 2017
09:58

continuously i used to read smaller articles or reviews
that also clear their motive, and that is also happening with this post which I
am reading here.


posted by: Regina [Odpovědět]

Abigail

sobota, 20. květen 2017
06:37

bookmarked!!, I love your blog!


posted by: Abigail [Odpovědět]

Čtěte také...

Pilíř těhotenského jídelníčku? Kyselina listová!

Pilíř těhotenského jídelníčku? Kyselina listová!

Kyselina listová (latinsky acidum folicum) je vitamín B9 a patří tedy do skupiny B komplexu. Její dostatečné užívání pomáhá předcházet mnohým vadám při vývoji plodu. Proto je užívání této kyseliny tak důležité.

Těhotenství a výživa

Těhotenství a výživa

Složení stravy těhotné maminky je velmi důležité. Bez kvalitní, pestré a vyvážené stravy nemá miminko příliš velkou možnost se správně vyvíjet a dostatečně růst.

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Mnoho lékařů zastává názor, že pestrá, vyvážená a přirozená strava v čase těhotenství stačí pro správné ukládání a vstřebávání vitamínů, stopových prvků, minerálů a vlákniny. Až na výjimečné případy proto není potřeba užívat různé syntetické doplňky.

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

Právě jste zjistila, že jste těhotná. Radostnou zprávu brzy vystřídají obavy. Také si říkáte, „co bych měla dělat jinak, aby moje miminko dostalo to nejlepší“? Samozřejmě platí, že těhotenství není nemoc, ale jde o jiný stav, který klade důraz na změnu životního stylu a především větší přísun vitamí…