verze pro tisk

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

19. únor 2012

Má význam užívání multivitaminových přípravků? Nebo stačí vitamíny z běžné stravy? A jaké látky jsou pro vývoj miminka opravdu důležité?


Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Mnoho lékařů zastává názor, že pestrá, vyvážená a přirozená strava v čase těhotenství stačí pro správné ukládání a vstřebávání vitamínů, stopových prvků, minerálů a vlákniny. Až na výjimečné případy proto není potřeba užívat různé syntetické potravinové doplňky.

Vitamíny z běžné stravy jsou prokazatelně lépe vstřebávány než prostřednictvím syntetické formy. Pouze některé látky není možné načerpat v dostatečném množství ze stravy a je proto vhodné je doplnit v jiné formě. Je jimi například kyselina listová, případně železo, zinek, hořčík a rozhodně jód.

Obecně lze říci, že potravinové doplňky těhotná žena užívat může, ale rozhodně nelze považovat jejich konzumaci za náhradu pestré a vyvážené stravy. Navíc užívání těchto preparátů paradoxně tím, že obsahují širokou škálu prvků, způsobují vzájemně mezi sebou horší vstřebatelnost.

Pro kterou těhotnou ženu jsou nezbytné?

Jsou určité skupiny těhotných maminek, které spadají do takzvané „ohrožené“ skupiny. Ty z nějakého důvodu špatně, či nedostatečně vstřebávají všechny důležité látky z přirozené potravy. Takové ženy by tedy po poradě se svým lékařem syntetické přípravky užívat měly. Je ale potřeba zvážit, které a v jakém nejlepším poměru.

Ohroženou skupinou jsou ženy:

  • vegetariánky, veganky
  • s alergií na určité potraviny
  • kuřačky
  • s vícečetným těhotenstvím
  • s chronickým onemocněním

U kterých látek je potřeba navýšit přísun?

V běžné potravě je obsažen dostatek všech vitamínů, minerálů, enzymů. Některé ale těžko z běžné stravy tělo načerpá a je zapotřebí je doplnit jinou formou, a to obzvláště v době těhotenství. Jsou jimi:

Kyselina listová (obsahuje ji zelená zelenina, ale také například vysoce účinná řasa chlorella či ječmen) – nedostatek způsobuje především rozštěpové vady. V případě, že žena užívá před otěhotněním antikoncepci, je zapotřebí po jejím vysazení ihned začít přijímat kyselinu listovou i v syntetické podobě. Hormony v antikoncepčních přípravcích totiž snižují vstřebatelnost kyseliny listové. Je obecně vhodné zvýšit její příjem 1-3 měsíce před otěhotněním a dále v prvním trimestru těhotenství.

Železo (především v živočišných potravinách; červené maso, játra, vaječný žloutek) – jeho nedostatek způsobuje těhotné ženě v důsledku zvětšení krevního oběhu a vyšší tvorby hemoglobinu chudokrevnost. Vstřebatelnost železa podporuje vitamín C, proto je dobré je užívat společně. Naopak  vápník, fosfor, tanin, kofein či šavelany(např. špenát) jeho účinnost snižují.

Zinek (především v mořských plodech, hovězím mase, zelenině, vejci, ořechách) – nedostatek tohoto stopového prvku může být příčinou vývojových vad. Jeho vstřebatelnost se v kombinaci vyšší dávky železa snižuje. Proto těhotná žena, která přijímá železo ještě v potravinových doplňcích by jej měla spojit s užíváním zinku.

Jód (v mořských plodech, řasách, obsahuje jej obyvkle i obyčejná kuchyňská sůl) - nedostatek způsobuje poruchy růstu a inteligence. Jeho vstřebání snižuje brokolice a květák, proto je vhodné například mořské ryby, v nichž je dostatek jódu také obsažen, nekonzumovat v kombinaci s těmito druhy zeleniny.

S užíváním jakýchkoliv potravinových doplňků v těhotenství je dobré se poradit s lékařem či lékárníkem.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Nicole

neděle, 21. květen 2017
11:20

Very rapidly this website will be famous amid all blogging and site-building users, due to
it's fastidious content


posted by: Nicole [Odpovědět]

Imogen

úterý, 30. květen 2017
08:03

May I simply say what a comfort to find someone who actually understands what they're discussing on the web.
You actually understand how to bring an issue to
light and make it important. A lot more people should read this and understand this side of
your story. It's surprising you are not more popular given that you definitely possess the gift.


posted by: Imogen [Odpovědět]

Monika

sobota, 26. leden 2013
20:17

Zjistila jsem, že DHA je taky strašně důležitá pro správný vývoj mozku miminka. Nemám ráda mořské ryby tak jsme si koupila přípravek ProMimi DHA od Elasti-Q. Má výborné složení a není drahý oproti jiným přípravkům. Dodává nám vše co potřebujeme a jsem spokojená.


posted by: Monika [Odpovědět]

tumon

čtvrtek, 31. leden 2013
12:13

tumon

Dobrý den, nemáte-li ráda ryby, trh nabízí nepřeberné množství náhrad. Je dobré, že jste našla "ten svůj" výrobek :-) DHA je velmi důležitou složkou rybího oleje a ryb a její nedostatek způsobuje mnohé potíže a už povrchové (poškození nehtů, vlasové struktury apod.) či vnitřní (špatné vidění, snížená obranyschopnost organismu...). Dbejte jen správného dávkování. Miminko, budete-li ho kojit, přijme DHA právě prostřednictvím mateřského mléka.


posted by: tumon [Odpovědět]

Rosaura

pátek, 16. červen 2017
21:57

Very good info. Lucky me I came across your site by chance (stumbleupon).

I've bookmarked it for later!


posted by: Rosaura [Odpovědět]

Douglas

neděle, 2. červenec 2017
09:23

Hello, Neat post. There is an issue together
with your web site in web explorer, may test this?
IE still is the marketplace chief and a good element of folks will miss your
fantastic writing because of this problem.


posted by: Douglas [Odpovědět]

Stanton

pondělí, 3. červenec 2017
13:47

These are truly great ideas in about blogging.
You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting.


posted by: Stanton [Odpovědět]

Russ

pondělí, 3. červenec 2017
18:14

We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your site provided us with valuable information to work on. You've performed
a formidable job and our entire group shall be grateful to you.


posted by: Russ [Odpovědět]

Joleen

sobota, 22. červenec 2017
16:22

I'll immediately clutch your rss as I can't in finding
your email subscription hyperlink or e-newsletter service.

Do you've any? Please permit me understand so that I could subscribe.
Thanks.


posted by: Joleen [Odpovědět]

Jed

pátek, 28. červenec 2017
22:38

Great article.


posted by: Jed [Odpovědět]

Jacki

pátek, 28. červenec 2017
23:11

I'm impressed, I have to admit. Seldom do I come across
a blog that's both equally educative and entertaining, and let
me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is something that too few men and women are speaking intelligently about.
I'm very happy that I found this during my search for something relating to this.


posted by: Jacki [Odpovědět]

Derrick

neděle, 9. duben 2017
08:24

I blog quite often and I genuinely appreciate your content.
This great article has truly peaked my interest.

I am going to bookmark your site and keep checking for new information about once a week.
I subscribed to your Feed too.


posted by: Derrick [Odpovědět]

Lonny

pátek, 4. srpen 2017
06:33

It's a shame you don't have a donate button! I'd without
a doubt donate to this fantastic blog! I suppose for now i'll settle for book-marking
and adding your RSS feed to my Google account.
I look forward to fresh updates and will talk about this site with my Facebook group.
Chat soon!


posted by: Lonny [Odpovědět]

Loren

sobota, 26. srpen 2017
12:04

Saved as a favorite, I like your website!


posted by: Loren [Odpovědět]

Margery

pátek, 14. duben 2017
17:41

Hello to all, how is the whole thing, I think
every one is getting more from this web page, and your views are fastidious in favor
of new visitors.


posted by: Margery [Odpovědět]

Marusja

středa, 27. duben 2016
14:28

Tak rozhodně nemohou uškodit. Já dost mizerně jím, tak jsem brala v těhotenství Folgravid s obsahem DHA a kyseliny listové. Až skoro do porodu.


posted by: Marusja [Odpovědět]

Simba

úterý, 3. květen 2016
18:38

to Marusja: Já jsem taky brala Folgravid v obou těhotenstvích, poradila mi to kamarádka, která s ním měla dobrou zkušenost. U ní zafungoval i jako podpora početí, když se jim nějakou dobu nedařilo. :)


posted by: Simba [Odpovědět] [Skrýt]

Wilhelmina

čtvrtek, 4. květen 2017
19:13

My brother recommended I might like this web site.
He was once totally right. This post actually made my
day. You cann't believe just how so much time I had spent for this information! Thanks!


posted by: Wilhelmina [Odpovědět]

Angelita

pátek, 5. květen 2017
16:51

First off I want to say awesome blog! I had a quick question in which I'd like to
ask if you do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear
your head prior to writing. I have had a tough time clearing my mind in getting my ideas out there.
I do take pleasure in writing however it just seems like
the first 10 to 15 minutes are generally lost simply just
trying to figure out how to begin. Any ideas or tips?

Many thanks!


posted by: Angelita [Odpovědět]

Čtěte také...

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Těhotenství s sebou nese velké hormonální změny, které ovlivňují jak fyzický, tak psychický stav budoucí maminky. Ne neprávem se těhotenství říká také „jiný stav“.

Příznaky nidace, jsou nějaké?

Příznaky nidace, jsou nějaké?

Každá žena, která se snaží otěhotnět, přirozeně studuje, co se s jejím tělem v průběhu cyklu děje. A to zejména v jeho druhé polovině, po ovulaci. Dnes se podíváme na to, co je nidace a jak vlastně probíhá. Od kdy do kdy k ní dochází? A co přichází po ní?

Vybíráme jméno: Jaké jsou možnosti?

Vybíráme jméno: Jaké jsou možnosti?

Možností je nespočet. Záleží, jak až moc chcete, aby vᚠpotomek svým jménem vyčníval, či se vezl s davem všech těch Jakubů a Terez. Jak moc je pro vás důležité zachovat rodovou tradici a mít dalšího Bořivoje v rodině...

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

Těhotenství představuje pro nᚠorganismus zvýšenou zátěž. Stoupají nároky na určité druhy vitamínů, mezi které patří také železo. Jeho nedostatek může stát za zvýšenou únavou a také chudokrevností. Jak tedy snížit snadno a efektivně jeho nedostatek? Poradíme vám!