verze pro tisk

Těhotenská nevolnost trápí mnoho žen: Jak s ní bojovat?

26. srpen 2012

Trápí vás těhotenská ranní nevolnost? A nevíte, jak si s ní poradit? A je vůbec možné s ní účinně bojovat?


Těhotenská nevolnost trápí mnoho žen: Jak s ní bojovat?Těhotenská nevolnost trápí mnoho žen: Jak s ní bojovat?

Ranní nevolnost bývá jedním z prvních a nejrozšířenějších příznaků těhotenství. Snad každá žena má do určité míry s touto nevolností nějaké zkušenosti.

Existuje mnoho teorií, proč nevolnost v počátku těhotenství vzniká, ale přesto je skutečná příčina stále skrytá. Je nevolnost ochranou plodu před případným nebezpečím skrytým v potravě? Nebo je to jen důsledek rozbouřených hormonů a celkovými změnami nastupujícího těhotenství?

Zřejmě má svůj vliv i zvýšená hladina hormonu hCG a zvýšená citlivost na pachy, ale za vším může stát i stres a únava.

Příčinu neodhalíme, alespoň zatím, ale podívejme se, zda jde s nevolností účinně „bojovat“.

Jak vyzrát na nevolnost?

Nevolnost provází téměř každé těhotenství. Není tedy ničím neobvyklým. Přesto ji ale nepodceňujte. Pokud jsou nechutenství a nevolnost vážnými a žena nepozře ani sousto, aniž by se jí neudělalo zle od žaludku, měla by informovat svého lékaře. V takovém případě totiž může dojít k ohrožení jak ženy, tak i plodu. Hrozí dehydratace a je tedy nutná hospitalizace a nasazení infuze pro doplnění živin.

Jsou prostředky, které ale nevolnost mohou přinejmenším zmírnit.

  • mějte u sebe hned po probuzení nějakou potravinu chuťově nevýraznou a suchou (např. piškoty, suchary, pufované chlebíčky…) a ihned několik kousků snězte
  • jezte často a v malých dávkách (vyhýbejte se kořeněným, mastným a kyselým jídlům – dráždí žaludek a dochází k pálení žáhy)
  • jezte potraviny bohaté na proteiny či sacharidy (kombinujte je; mohou nevolnosti zmírnit)
  • pijte dostatečné množství tekutin po doušcích (vyhněte se překyseleným nápojům a i kávě)
  • nevstávejte z postele rychle a prudce, ale důkladně se protáhněte, pak se posaďte a poté vstaňte
  • nečistěte si zuby ihned po jídle
  • odpočívejte a pokud možno se příliš nestresujte
  • dopřejte si procházky na čerstvém vzduchu a hojně větrejte místnosti, ve kterých pobýváte či spíte
  • pro zmírnění nevolností můžete užívat i různé potraviny a potravinové doplňky (např. vitamín B6, nebo užívejte zázvorový čaj a sušený zázvor)

Přečtěte si také babské rady, jak na nevolnost v těhotenství.

Jak dlouho nevolnost trvá?

Ve většině případů nevolnosti ustoupí na konci 1. trimestru. Nevolnost skutečně bývá prvním příznakem těhotenství a naštěstí zpravidla nemá dlouhého trvání. Je to zřejmě i reakce těla a mysli na novou situaci.

Ač se říká tomuto příznaku „ranní“, potíže můžou přetrvávat v různé intenzitě po celý den. Spouštěčem k nevolnosti je prakticky cokoliv, například nelibý pach.

S nástupem 2. trimestru obvykle nevolnost postupně vymizí. Jsou ale případy, u kterých přetrvává po celé těhotenství.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Strie v těhotenství: jak s nimi bojovat?

Strie v těhotenství: jak s nimi bojovat?

Strie jsou takzvané pajizévky (vnitřní jizvy), kdy povrch kůže zůstává neporušený, ale naopak v kůži pod striemi téměř chybí elastické vlákno a pokožka pod povrchem tak popraská. Vznik pajizévek postihuje v těhotenství až 90% žen.

Během těhotenství ženy pocítí mnoho změn

Během těhotenství ženy pocítí mnoho změn

Těhotenství je obdobím, kdy žena prochází mnoha změnami. Očekávání narození potomka patří sice mezi nejsilnější životní zážitky, nicméně je s ním spojeno také mnoho chvil, které bychom asi nezařadili mezi ty příjemné. Obzvláště je to patrné v prvních týdnech těhotenství, kdy žena prochází mnoha psyc…

Těhotenská jóga: záruka bezpečného cvičení

Těhotenská jóga: záruka bezpečného cvičení

Těhotenská jóga je typ jógy přizpůsobený potřebám ženy v tomto období. Je naprosto bezpečná a nikterak neohrožuje vývin plodu. Maminku naopak příznivě povzbudí a dochází k harmonickému propojení s miminkem.

Těhotenská móda: Aby vám to i jako těhulce slušelo

Těhotenská móda: Aby vám to i jako těhulce slušelo

I v období těhotenství chce každá žena vypadat co nejlépe. Možnosti výběru oblečení jsou sice trochu omezenější, ovšem situace se v posledních letech hodně zlepšila. Díky specializovaných obchodům a e-shopům si tak dnes můžete vybrat trendy oblečení pro těhotné, v němž vám to dokonale sekne. Je ale …