verze pro tisk

Vegetariánská strava v těhotenství

9. červenec 2012

Jste dlouholetá vegetariánka a očekáváte potomka? Máte strach, zda dostane typem vaší stravy vše důležité a potřebné pro správný vývoj? A je nutné zvýšit přísun některých látek, aby probíhalo vše, tak, jak má?


Vegetariánská strava v těhotenstvíVegetariánská strava v těhotenství

Vegetariánství (případně veganství) je současným evropským trendem mnoha lidí. Někteří tento styl vyznávají z humánních důvodů, jiní upřednostňují zdravotní aspekty, a někteří oba důvody.

Vegetarián odmítá jíst maso včetně ryb a vegan vylučuje ze své stravy veškeré produkty živočišného původu. Souhrnně oba typy přijímají jako správnou stravu rostlinného původu.

Škodí vegetariánství plodu těhotné ženy?

Pokud žena – vegetariánka dodržuje vhodné stravovací návyky, jí dostatek zeleniny, ovoce a mléčných výrobků, pak se není čeho obávat. Žena – veganka je ale ochuzena o produkty mléčné, stejně tak nejí vejce. V tomto případě může nastat problém. Ten nastává i u extrémních odchylek tohoto stylu, jakým je například fruktariánství či příjem pouze syrové stravy.

Každopádně ve všech těchto variantách je v době těhotenství i tak nutné zvýšit denní dávku vitamínů, minerálů a stopových prvků minimálně o 10% běžné dávky. To ale platí i u žen – nevegetariánek.

Dle mnohých studií se tedy bez masa lze stravovat kvalitně a vyváženě, a to i v těhotenství, ale je třeba vědět, čím důležité látky získané z masa nahradit. Deficit živin totiž může vést ke špatnému vývoji plodu.

Rozhodně ale neplatí předsudek, že matka-vegetariánka rodí nedonošené a chudokrevné děti. Porodní váha a zdravotní stav bývá totiž stejný jako u novorozenců matek, které maso jí.

Které látky je nutné doplnit?

Vzhledem k tomu, že vegetariánským ženám obvykle chybí vitamín B12, zinek či železo, musí jej doplnit jinou formou. Matky – vegetariánky a jejich novorozené děti mají zpravidla z dosud neznámých příčin i nižší hladinu DHA, a i zde je tak nutné ji doplnit určitou formou (kyselina linolenová - lněné semínko, lněný olej apod.).

A jaké látky by neměly chybět v jídelníčku ženy preferující rostlinnou stravu?

Bílkoviny – nachází se ve vejcích, bramborách, ořechách, luštěninách, sýrech, mléčných výrobcích, tofu apod.

Železo – nachází se v zelené zelenině, bylinkách, celozrnných výrobcích, müsli, sušených meruňkách, fících apod.

C vitamín – je obsažen například v citrusech; jejich příjem zlepšuje využití železa v těle

Minerály – jsou v zelenině, luštěninách, sóje, cereáliích, mléce a ostatních mléčných výrobcích

Tuky – jejich příjmem (těch „správných tuků) docílíme vstřebání vitamínů A, D, E, K; ty vhodné jsou obsaženy v olejích (sójový, olivový, sezamový apod.), lněných, sezamových, slunečnicových semínkách apod.

Vitamíny skupiny B a kyselina listová – jelikož ženy – veganky nejí i vejce a mléčné výrobky, je nutné chybějící látky doplnit z listové zeleniny (kapusta, špenát apod.), mořských řas, kysaného zelí či sójového mléka (pozor – kyselina listová je citlivá při tepelné úpravě a její účinky se tím ztrácejí, je lepší listovou zeleninu požívat v syrovém stavu)

Jód – obsažen v rybách, soli, případně užívat potravinové doplňky jím obohacené, ale po poradě s lékařem)

Zinek – nachází se ve fazolích, ořechách či mléce

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 5 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]


Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Myron

pátek, 7. duben 2017
14:31

It's very effortless to find out any matter on net as compared to textbooks, as I found
this paragraph at this web page.


posted by: Myron [Odpovědět]

Josh

sobota, 24. červen 2017
13:16

Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.

Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Cheers


posted by: Josh [Odpovědět]

Brook

neděle, 2. červenec 2017
07:42

Inspiring story there. What happened after? Take care!


posted by: Brook [Odpovědět]

Kendra

sobota, 15. červenec 2017
12:48

Hi there, I check your new stuff daily. Your humoristic style is awesome, keep doing
what you're doing!


posted by: Kendra [Odpovědět]

Thomas

pátek, 4. srpen 2017
03:23

It's very trouble-free to find out any topic on net as compared to books, as I found this article at this website.


posted by: Thomas [Odpovědět]

johanka

úterý, 14. květen 2013
10:12

v lékárně mi doporučili v těhotenství brát na doplnění minerálu a vitamínu promimi elasti-q, a klidně si dál můžu jíst svou stravu


posted by: johanka [Odpovědět]

Tommie

pátek, 14. duben 2017
17:13

hi!,I love your writing so so much! share we keep up a correspondence extra about your post on AOL?
I require an expert on this space to solve my problem.
May be that's you! Taking a look ahead to peer you.


posted by: Tommie [Odpovědět]

Gisele

neděle, 7. květen 2017
22:43

Hello, i believe that i noticed you visited my website so i came to
go back the prefer?.I am trying to in finding things to improve my site!I guess its adequate to use
a few of your ideas!!


posted by: Gisele [Odpovědět]

Pearlene

sobota, 20. květen 2017
06:59

I loved as much as you'll receive carried out right here.

The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.
nonetheless, you command get got an shakiness over
that you wish be delivering the following. unwell unquestionably
come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.


posted by: Pearlene [Odpovědět]

Čtěte také...

Má strava ženy vliv na pohlaví miminka?

Má strava ženy vliv na pohlaví miminka?

Možná jsou to jen babské rady, které můžeme brát s rezervou. Avšak několik studií se snažilo prokázat, že strava, kterou před těhotenstvím žena přijímá, může mít vliv na pohlaví jejího miminka.

Pomůcky a strava pro kojence

Pomůcky a strava pro kojence

Pro své děti chceme vždy jen to nejlepší. Dvojnásob by to mělo platit v době kojení. Ženy, které očekávají narození potomka, by se měly připravit na období kojení a pořídit si všechny potřebné pomůcky, které jim usnadní péči o dítě.

Těhotenství a výživa

Těhotenství a výživa

Složení stravy těhotné maminky je velmi důležité. Bez kvalitní, pestré a vyvážené stravy nemá miminko příliš velkou možnost se správně vyvíjet a dostatečně růst.

Bezproblémové kojení: Několik tipů, jak na to

Bezproblémové kojení: Několik tipů, jak na to

Ačkoliv neplatí žádné zákazy co se týče složení stravy, přesto by měla kojící maminka dbát na to, aby její strava byla kvalitní a vyvážená. Tím dodá energii a dostatek živin nejen sobě, ale právě i svému kojenému miminku.