verze pro tisk

Dieta při těhotenské cukrovce: Co jíst a co ne?

17. březen 2012

Trpíte těhotenskou cukrovkou a lámete si hlavu nad tím, co vlastně jíst? A jaké množství? A co pitný režim, je při cukrovce důležitý?


Dieta při těhotenské cukrovce: Co jíst a co ne?Dieta při těhotenské cukrovce: Co jíst a co ne?

Možná jste kolem sebe slyšela už nespočet rad, co se při cukrovce smí a nesmí. Ale zde je jeden podstatný rozdíl. Těhotenská cukrovka má ještě přísnější kritéria co do léčby a i co do stravování. Jedno společné tu ale je. Zvýšená hladina cukru. Proto je základem úprava jídelníčku a příjmu cukrů.

Co a jak dodržovat?

Tak jako v běžném každodenním jídelním režimu je nejvhodnější jíst menší porce v pravidelných intervalech. Mezi jídly by měl být minimální rozestup 2 hodiny a maximální 4 hodiny. A zvlášť při cukrovce je nezbytné tuto podmínku dodržovat. Obecně by maminka s těhotenskou cukrovkou měla přijmout nejvýše 250 gramů sacharidů za den.

V žádném případě se nedoporučuje držet jakékoliv diety (což vlastně platí pro jakkoliv probíhající těhotenství). Při nedostatku cukrů totiž naopak vznikají takzvané ketolátky, které nepříznivě působí na účinek inzulinu.

Stejně tak se neznažte ani přejídat. Vaší dobrou kamarádkou bude alespoň v prvních týdnech obyčejná kuchyňská váha, s jejíž pomocí budete vážit jídlo tak, abyste nepřesáhla stanovenou hranici denního příjmu sacharidů. Po čase už budete jistě natolik zkušená, že váhu potřebovat nebudete.

Čemu se vyvarovat?

Rozhodně vylučte ze svého jídelníčku všechny potraviny a nápoje obsahující jednoduché cukry ať už v podobě obyčejného a nejběžnějšího řepného (bílého) cukru, tak i glukózy, sacharózy, fruktózy, maltózy a podobně. Všechny tyto typy cukrů totiž výrazně zvyšují glykémii a jejich vstřebávání ve střevech probíhá rychle.

Vyhněte se těmto potravinám:

  • kečup
  • paštika
  • hořčice
  • majonéza
  • uzeniny
  • dresinky
  • nealkoholické pivo (obecně ale vynechat alkohol)
  • sterilované a nakládané zeleniny
  • instantní produkty
  • kofein
  • slazené nápoje (pozor ale i na NEslazené ovocné šťávy – obsahují sice ovocné cukry, ale ve velkém množství!)

Co naopak můžete?

Nemusíte se obávat potravin s obsahem složených cukrů (polysacharidů, škrobů). Jejich vstřebávání probíhá pomaleji a nezvyšují příliš glykémii. Jsou obsaženy například v ovoci, které si můžete dopřávat každodenně. Ale pozor! – ne v kombinaci s hlavním jídlem, které také většinou už cukry obsahuje. Byla by to totiž příliš vysoká dávka cukrů najednou!

Vhodnými potravinami jsou:

  • brambory
  • rýže
  • těstoviny
  • luštěniny
  • pečivo (tedy cokoliv s obsahem obilí a mouky)
  • ořechy
  • mák

A co nápoje?

Zásadně nezapomínejte na správný a pravidelný pitný režim! Pijte po doušcích v průběhu celého dne. Samozřejmostí jsou tekutiny bez přídavku cukrů.

A opět pozor! – vyhněte se umělým sladidlům (acesulfam K, aspartam, sacharin, cyklamát apod.). Ačkoliv při běžné cukrovce se doporučují jako náhrada za jednoduché cukry, v těhotenství obecně se jim vyvarujte. Chemické látky mohou mít nepříznivý vliv na plod.

Nahradit jednoduchý cukr ale můžete přírodním sladidlem (xylitol, sorbitol, stevie apod.)

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 3.89 hvězdiček / Hodnoceno: 9x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Nacházíte se v období, kdy je zvlášť dobré dbát na správné složení vašeho jídelníčku. Je to nezbytné jak pro vás samotnou, tak především pro příznivý vývoj očekávaného miminka. Hlavní zásada tedy je – vyvážená a pestrá strava!

Těhotenské oblečení

Těhotenské oblečení

Je samozřejmé, že během těhotenství musí nastávající maminky alespoň na čas změnit svůj šatník. Oblečení, na které byly zvyklé, jim totiž s rostoucím bříškem a dalšími fyziologickými změnami bude příliš těsné, po čase se do něj již vůbec nedostanou. Těhotenské oblečení by mělo být pokud možno volné …

Těhotenské oblečení: kritéria pro výběr

I v období těhotenství se každá žena chce cítit pohodlně v oblečení, které si na sebe vezme. Je ale samozřejmé, že bude muset přistoupit k jisté obměně svého šatníku, neboť přeci jen dojde ke značným změnám na její postavě. Těhotenské prádlo by mělo být nejen pohodlné, ale také musí splňovat určité …

Těhotenské kalhoty: Několik tipů, než je koupíte

Těhotenské kalhoty: Několik tipů, než je koupíte

Dnešní trh s těhotenskou módou je opravdu široký. Kde jsou ty časy, kdy se budoucí maminky oblékaly do nevzhledných šatů. V současnosti seženete těhotenské oblečení z rozličných materiálů, pestrých barev a všemožných střihů.