verze pro tisk

Těhotenství a výživa

22. leden 2012

Co obsahuje vyvážená strava? Je prospěšné jíst „za dva“? Kolik je nutné denně dodat tělu kalorií? Takovéto a mnohé další otázky si určitě klade leckterá z těhotných žen. Zkusme na ně najít odpovědi!


Těhotenství a výživaTěhotenství a výživa

Složení stravy těhotné maminky je velmi důležité. Bez kvalitní, pestré a vyvážené stravy nemá miminko příliš velkou možnost se správně vyvíjet a dostatečně růst. V období těhotenství by žena měla sníst v průměru o 200 kalorií za den více.

Mnohé maminky v počátečních týdnech těhotenství zpravidla velmi trápí ranní, ale někdy i celodenní, nevolnosti a nechutenství. Tím ztrácí patřičnou chuť k jídlu a k pozření i sebemenší dávky se leckdy musí doslova nutit. Je ale nasnadě, aby se maminka přesto vzchopila a snědla v průběhu dne alespoň několik malých porcí zeleniny a ovoce. A hlavně by neměla zapomínat na správné dodržování pitného režimu! Nejlépe v podobě kvalitní pramenité vody, případně neslazených ovocných šťáv.

Jíst za dva. Je to nutné?

Tak jako v běžném životě i zde platí zásada – nepřejídat se! Jste sice těhotná a je vhodné zvýšit přísun potravin, ale do určité míry. Svou roli hraje i správné rozložení každodenního jídelníčku. Než sníst naráz velkou dávku jídla 3x za den, je tak lepší konzumovat menší porce, a to 5-6x denně. Strava má být pestrá a pokud možno z kvalitních zdrojů.

Při vysokém a častém kalorickém příjmu hrozí budoucí mamince nadměrný růst hmotnosti, a to i 20 a více kilogramů. Této hmotnosti se pak maminka po porodu nezřídka velmi špatně zbavuje. Navíc takový nárůst váhy skýtá riziko náročného porodu a ostatně i celkový průběh těhotenství nemusí být zrovna příznivý. Optimální je váhový přírůstek kolem 12 kilogramů.

Jak vypadá vyvážená strava?

Těhotenská strava by měla obsahovat hlavně zvýšený příjem několika nezbytných vitamínů, minerálů a stopových prvků důležitých pro vývoj plodu. Zde jsou nejvýznamnější:

Kromě uvedených vitamínů je potřeba, aby maminka dbala na vyvážený přísun dalších látek a potravin. Důležité je nevynechat tzv. základní "stavební kameny" jídelníčku jako bílkoviny, sacharidy i tuky. Vše má ale svá pro a proti a i zde je dobré rozlišit, které bílkoviny, cukry a tuky jsou prospěšné a kterým je lepší se vyhýbat. Nepochybně není nejvhodnější považovat za zdraví příznivé sladké limonády a stejně tak například vepřový bůček. Z bílkovin si beztrestně dopřejte libové maso, vajíčka a z tučných potravin nic nezkazíte rozličnými druhy oříšků. Stejně tak se nebojte zpestřit zeleninový salát kvalitním panenským olivovým olejem.

Jelikož značný počet těhotných maminek sužuje nepříjemné pálení žáhy, je vhodné omezit používání kořenících směsí a různých dochucovadel. Stejně tak jistě není nejlepší, aby maminka zatěžovala svůj jídelníček vyšší a častou konzumacích kyselých potravin.

Každá maminka si určitě v průběhu těhotenství intuitivně najde a vytvoří optimální jídelníček a ráda podpoří své tělo a tělíčko miminka těmi správnými živinami!

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 3.17 hvězdiček / Hodnoceno: 6x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Výživa pro kojence a malé děti

Výživa pro kojence a malé děti

U kojenců a malých dětí je velmi důležité dodržovat pravidelnou a vyváženou stravu. V případě, že bychom dětem v nejútlejším věku nedopřávali potřebné množství stravy, nedostávalo by se jim vitamínů a látek, které jsou potřebné pro jejich správný vývoj. V obchodech je dnes k dostání velké množství p…

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Nacházíte se v období, kdy je zvlášť dobré dbát na správné složení vašeho jídelníčku. Je to nezbytné jak pro vás samotnou, tak především pro příznivý vývoj očekávaného miminka. Hlavní zásada tedy je – vyvážená a pestrá strava!

5 rad, jak na sex v těhotenství

5 rad, jak na sex v těhotenství

Přemýšlíte o tom, zda se v těhotenství sexu raději vzdát pro „bezpečí“ dítěte, nebo si tuto radost není třeba odepírat? Je vůbec sex v těhotenství bezpečný, jaká jsou rizika? To jsou jedny z mnoha otázek, které si těhotné ženy kladou. Poradíme vám, jak si sex v těhotenství užít, a kdy je vhodné se j…

Co si obléct v těhotenství?

Co si obléct v těhotenství?

Ať už vybíráte obuv, či letní šaty pro těhotné, mějte na paměti, že důležité je především pohodlí. Základem by rozhodně měly být prodyšné a pokud možno přírodní materiály (bavlna, vlna, hedvábí).