verze pro tisk

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

18. březen 2015

Právě jste zjistila, že jste těhotná. Radostnou zprávu brzy vystřídají obavy. Také si říkáte, „co bych měla dělat jinak, aby moje miminko dostalo to nejlepší“? Samozřejmě platí, že těhotenství není nemoc, ale jde o jiný stav, který klade důraz na změnu životního stylu a především větší přísun vitamínů. Pamatujte však, že na dostatečný přísun vitamínů byste měla dbát ještě předtím, než vůbec otěhotníte. A jaké potraviny patří mezi nejdůležitější? Poradíme vám!


zdroj pixabay.comzdroj pixabay.com

1.     Kyselina listová

Jedním z nejdůležitějších vitamínů, které by žena měla v t ěhotenství, ale také alespoň tři měsíce před otěhotněním užívat, je kyselina listová. Patří do skupiny vitamínů B a je rozpustná ve vodě, v těle se tedy neumí ukládat do zásoby. Proto je potřeba jeho množství neustále doplňovat. Kyselina listová je velmi citlivá na přítomnost vzduchu, tepla a vody.

Nachází se v běžné stravě, například v brokolici či špenátu, ale díky její citlivosti se při běžné kuchyňské přípravě velká část tohoto vitamínu zničí vařením či jinou tepelnou úpravou.

Kyselina listová hraje doslova klíčovou roli při vývoji plodu v děloze. Její nedostatek může vést k vývojovým vadám a častým potratům plodu. Kdy zvýšit příjem kyseliny listové? Odborníci upozorňují, že je důležité zvýšit přísun kyseliny listové už v době plánování těhotenství.

Jakmile se tedy začnete o miminko snažit, kupte si v lékárně vitamíny, které obsahují kyselinu listovou, případně samotnou kyselinu listovou. Doporučený denní příjem je okolo 0,4 mg na den, v prvním trimestru je pak třeba tento příjem zvýšit až na 0,8 mg denně.

2.     Jód

Dalším důležitým vitamínem, bez kterého se v těhotenství rozhodně neobejdete, je jód. Pokud je ho nedostatek, na vině bývá špatná funkce štítné žlázy. Endokrinologové upozorňují na to, že nemožnost otěhotnět nebo rané potraty často bývají v důsledku špatné funkce štítné žlázy.

Ještě před otěhotněním byste si měla nechat štítnou žlázu vyšetřit, jakmile otěhotníte, je potřeba opět se nechat zkontrolovat od endokrinologa. Jód by měla každá těhotná žena doplňovat systematicky pomocí tablet na předpis.

3.     Vápník

Dalším důležitým vitamínem pro těhotné ženy je vápník. Je nezbytný pro správnou činnost krevního oběhu, srážlivost krve a také podporuje správnou činnost nervové soustavy matky a plodu. Potřeba vápníku je v těhotenství a v období kojení zvýšená. Dítě jej potřebuje pro výstavbu kostry a jeho spotřeba stoupá s pokročilým těhotenstvím.

Také v tomto případě byste měla zvýšit příjem vápníku již před samotným otěhotněním. Vápník se vyskytuje například v mléčných výrobcích, ale je vhodné jej doplňovat také za pomoci doplňků stravy.

4.     Železo

V těhotenství byste měla dbát na zvýšený přísun železa, který je potřeba navýšit přibližně o polovinu, zejména ve druhém a třetím trimestru gravidity. Nedostatek železa způsobuje zvýšenou únavu, zácpu, malátnost a bolesti hlavy. Železo se nachází hodně v červeném masu a játrech, těmto potravinám je lepší se v těhotenství raději vyhnout. Jeho přísun je také v některých druzích zeleniny a samozřejmě lze železo doplňovat za pomoci potravinových doplňků z lékárny.

5.     Vitamín C

Nezapomínejte také na vitamín C, který se řadí mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Má velice pozitivní účinky na imunitní systém. Je důležitý jako prevence nachlazení, podporuje vstřebávání železa a pomáhá při tvorbě a obnovování kostí a chrupavek.

Můžete vyzkoušet komplexní těhotenské vitamíny, které obsahují vyvážený zdroj těchto vitamínů, nebo užívat jen některé z nich. Poraďte se vždy s lékařem, než začnete užívat jakékoliv léky v těhotenství včetně vitamínů.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 3.2 hvězdiček / Hodnoceno: 5x


Autor: Martina Richterová

Autorka žije v Praze a je maminkou čtyřletého syna. Aktivně se věnuje redaktorské činnosti, pravidelně přispívá do e-magazínů. Zajímá se o módu, rodičovství a zdravý životní styl. Sleduje nové trendy, o které by se ráda podělila se čtenáři.

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Mléčné výrobky v těhotenství. Ano, ale které?

Mléčné výrobky v těhotenství. Ano, ale které?

Mléčné výrobky jsou zdrojem důležitých vitamínů a vápníku. Jsou to komplexní potraviny, které jsou snadno stravitelné a mají vysokou biologickou dostupnost. Je ale dobré vědět, které přesně a v jaké úpravě jsou těmi nejlepšími pro těhotnou ženu.

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Příznaky těhotenství v prvních dnech: které to jsou?

Těhotenství s sebou nese velké hormonální změny, které ovlivňují jak fyzický, tak psychický stav budoucí maminky. Ne neprávem se těhotenství říká také „jiný stav“.

Zábava pro děti, které již trochu odrostou: Oblíbené prvky na zahradu i do domu

Zábava pro děti, které již trochu odrostou: Oblíbené prvky na zahradu i do domu

Jakmile vaše děti trochu odrostou a jsou schopny se samy pohybovat, je často těžké jim najít nějakou zábavu, u níž vydrží alespoň pár desítek minut. Mnohé děti doslova hýří hyperaktivitou a je tak potřeba je během dne zabavit a potažmo i unavit tak, aby v noci v klidu spaly. Pro děti od zhruba tří a…

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

Těhotenství představuje pro náš organismus zvýšenou zátěž. Stoupají nároky na určité druhy vitamínů, mezi které patří také železo. Jeho nedostatek může stát za zvýšenou únavou a také chudokrevností. Jak tedy snížit snadno a efektivně jeho nedostatek? Poradíme vám!