verze pro tisk

5 rad, jak snížit nedostatek železa v těhotenství

24. březen 2015

Těhotenství představuje pro náš organismus zvýšenou zátěž. Stoupají nároky na určité druhy vitamínů, mezi které patří také železo. Jeho nedostatek může stát za zvýšenou únavou a také chudokrevností. Jak tedy snížit snadno a efektivně jeho nedostatek? Poradíme vám!


zdroj pixabay.comzdroj pixabay.com

Nedostatek železa přináší rizika

Statistiky uvádí, že více jak polovina těhotných žen trpí nedostatkem železa. A jak je známo, železo nám zajistí „železné“zdraví, které tolik potřebujeme. Jeho nedostatek může způsobit únavu, slabost, dušnost, malátnost, zácpu, bolesti hlavy a také bledost. V těhotenství se také zvyšuje sklon k předčasnému porodu či dalších závažných komplikací, v rané fázi je vyšší riziko potratu.

1.     Železo v živočišných zdrojích

Velmi dobrým zdrojem železa je červené maso (maso obecně), dále pak játra a vaječný žloutek. Obecně lez říci, že železo pocházející z živočišných zdrojů je mnohem lépe vstřebatelné. Těhotné ženy by se tedy neměly vyhýbat masu a také vajíčkům. Je však třeba dbát na dostatečnou tepelnou úpravu, neboť hrozí riziko salmonelózy. Na vnitřnosti si dejte v těhotenství obzvlášť pozor.

2.     Rostlinná strava

Železo se nachází také v rostlinné stravě, velmi dobrou zásobárnou železa jsou luštěniny, které by měly v těhotenství tvořit významnou část vašeho jídelníčku. Samozřejmostí by měla být čerstvá zelenina (především listová, tedy ideálně špenát, ale čerstvý). Mražením a jakoukoliv další úpravou zelenina ztrácí potřebné vitamíny, navíc železo je na tyto vnější vlivy obzvlášť citlivé. Bohatým zdrojem železa je také sušené ovoce.

3.     Vitamín C

K lepšímu vstřebávání železa napomáhá vitamín C a také kyselina citronová, jablečná a vinná. Díky vitamínu ‚C se zlepšuje absorpce železa až 4 krát.

4.     Pozor na kofein

Opatrní buďte naopak v případě kofeinu. Ten je obsažen v černém čaji, kávě a Coca Cole. Kofein vstřebávání železa brání, navíc v těhotenství je velmi nežádoucí. Snažte se ho tedy redukovat na minimum.

5.     Vitamínové doplňky

V těhotenství bude lékař kontrolovat, zda máte dostatek železa. V případě jeho nedostatečnosti vám doporučí vitamínové doplňky, které železo obsahují. Železo se nachází také ve vitamínech pro těhotné, nebo jej lze užívat zvlášť. O tom se raději poraďte se svým lékařem. Některé ženy v těhotenství trápí nevolnosti a nechutenství, v takovém případě jsou tedy vitamínové tabletky jediným řešením.

V těhotenství buďte na sebe hodně opatrná a dbejte na pestrou stravu. Pokud budete mít jakékoliv pochybnosti, vše raději zkonzultujte s lékařem. Některé příznaky, které se vážou k nedostatečnosti železa, lze snadno zaměnit s těmi těhotenskými. Nejjednodušší odpověď vám dají krevní testy. O tyto vitamíny byste se měla zajímat už před otěhotněním. Lékaři upozorňují na to, jak je vyváženost vitamínů v těhotenství důležitá.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 4 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Autor: Martina Richterová

Autorka žije v Praze a je maminkou čtyřletého syna. Aktivně se věnuje redaktorské činnosti, pravidelně přispívá do e-magazínů. Zajímá se o módu, rodičovství a zdravý životní styl. Sleduje nové trendy, o které by se ráda podělila se čtenáři.

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

5 nejdůležitějších vitamínů, které brát v těhotenství

Právě jste zjistila, že jste těhotná. Radostnou zprávu brzy vystřídají obavy. Také si říkáte, „co bych měla dělat jinak, aby moje miminko dostalo to nejlepší“? Samozřejmě platí, že těhotenství není nemoc, ale jde o jiný stav, který klade důraz na změnu životního stylu a především větší přísun vitamí…

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Potravinové doplňky v těhotenství: Jsou zapotřebí?

Mnoho lékařů zastává názor, že pestrá, vyvážená a přirozená strava v čase těhotenství stačí pro správné ukládání a vstřebávání vitamínů, stopových prvků, minerálů a vlákniny. Až na výjimečné případy proto není potřeba užívat různé syntetické doplňky.

Je vhodné pít zelený čaj v těhotenství?

Je vhodné pít zelený čaj v těhotenství?

V těhotenství bychom si měly dávat pozor na všechno, co konzumujeme. Samozřejmě zde platí, že nic se nemá přehánět, ale přesto je vždy lepší se předem informovat o tom, které potraviny jsou v těhotenství rizikové, a které lze bez obav užívat. Podobné je to také s čaji. Možná si kladete otázku, jak j…

Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

Vaše těhotenství možná „šlape“ tak, jak má, ale třeba vás přesto trápí jedna nepříjemnost. Zácpa. Věřte, že zdaleka nejste sama. V těhotenství je její výskyt velmi častý (kolem 50% ) a je to zcela pochopitelné.