verze pro tisk

Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

24. březen 2012

Sužuje vás v těhotenství zácpa, a proč? Pijete dostatek tekutin? A jak vypadá váš jídelníček? Snad vám k objasnění pomohou následující řádky.


Zácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníčekZácpa v těhotenství? Zkuste upravit jídelníček

Vaše těhotenství možná „šlape“ tak, jak má, ale třeba vás přesto trápí jedna nepříjemnost. Zácpa. Věřte, že zdaleka nejste sama. V těhotenství je její výskyt velmi častý (kolem 50% ) a je to zcela pochopitelné.

Proč zácpa vzniká?

V těhotenství k jejímu vzniku dochází v důsledku hormonálních změn. Progesteron totiž působí na střevní stěnu tak, že dochází k povolení svalu a tím k pomalejšímu vylučování stolice. Druhou příčinou je rostoucí děloha, která tlačí na trávicí orgány.

Jaké jsou další příčiny zácpy?

Vliv hormonů a růst dělohy jsou příčinami biologickými. Co ale dalšího může mít nepříznivý vliv na zácpu? Pokud v těhotenství užíváte na doporučení lékaře tabletky s železem, pak vězte, že právě tento stopový prvek má na vaši stolici negativní účinek.

V případě nutnosti jeho užívání se mu nevyhýbejte, ale zkuste ovlivnit ještě jednu důležitou složku, jejíž nedostatek se na nesprávné stolici podepisuje. A to je nedostatečný a nesprávný pitný režim!

Co může zácpa způsobit?

Pokud je zácpa častá, může vyústit v hemoroidy. Nezřídka je důsledkem únava a bolesti hlavy. Některé ženy mohou pociťovat tuhnutí břicha a podbřišku.

Jaký má vliv jídelníček?

Správné a vyvážené stravovací návyky můžou dopomoci ke správnému zažívání a k omezení nepříjemné zácpy. A právě v těhotenství je příznivý jídelníček pilířem. Bodem číslo jedna je zejména vláknina. A ve kterých potravinách je obsažena, nebo které mají podpůrný vliv na stolici?

  • ovoce (vhodné jsou hlavně švestky, datle, fíky, pomeranče)
  • zelenina (hlavně zelí, kapusta, květák)
  • celozrnné potraviny (celozrnné pečivo, celozrnná mouka, obilniny, hlavně pohanka, otruby)
  • neloupaná rýže
  • semínka (lněné především)
  • ořechy
  • luštěniny (hrách, čočka, cizrna; jedinou nevýhodou je po jejich konzumaci nadýmání)
  • některé mléčné výrobky (kefír, jogurt, jogurtový nápoj)

A co tekutiny?

Nezbytnou pozitivně působící složkou pro správný chod střev je pitný režim. Dodržujte minimální příjem 2 litry tekutin za den, a to nejlépe v podobě neperlivé vody, ovocných šťáv a také čajů s protizácpovými účinky jako jsou anýz a fenykl.

Co ještě působí proti zácpě?

Kromě správného jídelníčku je nedílnou součástí v těhotenství vhodný způsob pohybu. Dobrým pomocníkem může být gravidjóga, anebo úplně obyčejné a proti zácpě působící sklápění nohou (pochopitelně úměrné stavu těhotné ženy).

Pár tipů na závěr

Podle některých rad může nápomoci dobré stolici sklenka teplé vody hned ráno a na lačno. Ta dobře rozpohybuje střeva, ale pozor, opravdu musí být teplá nebo aspoň vlažná.

Nechcete jíst samotná semínka? Nevadí. Nasypte jich hrstičku do zeleninového salátu a smíchejte. Nechutnají vám ořechy? Zkuste je přimíchat do bílého jogurtu a možná vás tato kombinace mile překvapí a střevům prospěje.

Množství vlákniny navyšujte postupně a nepřekračujte doporučený denní limit 25-30 gramů. Její nadměrná konzumace totiž naopak může přivodit poruchy trávení a bolesti břicha. A těch už si "užíváte" v těhotenství až dost.

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 1 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Zkuste top trio těhotenských cviků

Zkuste top trio těhotenských cviků

Samotné těhotenství je stavem náročným pro vaše tělo. Pokud tedy těhotenství plánujete a navíc jste zvyklá být stále aktivní, připravte se vhodně na těchto několik „jiných“ měsíců. I v těhotenství má totiž ta správná pohybová aktivita cenné plusy.

Dopřejte si kvalitní spánek i v těhotenství

Dopřejte si kvalitní spánek i v těhotenství

Potřeba spánku bývá v těhotenství opravdu vysoká. Je to dáno hormonálními změnami, které ovlivňují tělo i mysl. Únava je patrná především v prvním trimestru. Dopřejte si tedy, pokud je to jen trochu možné, odpočinek i kdykoliv přes den.

Strie v těhotenství: jak na ně?

Strie v těhotenství: jak na ně?

Strie, jinak také pajizévky. Není snad ženy, která by se s nimi v těhotenství nesetkala. Ano, jsou vzácné případy, kterým se tyto nepříjemné kožní prasklinky vyhnuly.

Bolesti hlavy v těhotenství: co na ně zabírá?

Bolesti hlavy v těhotenství: co na ně zabírá?

Až dosud jste bolesti hlavy neznala, ale co jste těhotná, trpíte jimi každou chvíli? Nebojte se, i toto je jeden z běžných příznaků. Jako příčiny bolesti hlavy se v tomto období uvádějí hormonální změny, únava, stres, ale také velké zatížení na záda a celkové držení těla. Jak v těhotenství bojovat s…