verze pro tisk

Ryby v těhotenském jídelníčku. Ano, či ne?

1. únor 2012

Má konzumace rybího masa v těhotenství význam? A jaké maso je nejlepší? Co ryba obsahuje?


Ryby v těhotenském jídelníčku. Ano, či ne?Ryby v těhotenském jídelníčku. Ano, či ne?

Ryby a mořské plody. Tolik diskutované téma v poslední době. Jsou navíc opravdu tak potřebné obzvlášť v období těhotenství? Přes svá určitá proti je rozhodně dobré jejich konzumaci v těhotenství nevynechat. Obsahují totiž i mnohé potřebné látky, které nenalezneme v jiných potravinách.

Z hlediska menšího obsahu toxických látek je lepší jíst ryby sladkovodní a z mořských je vhodné omezit přísun ryb dravých a velkých. V jídelníčku těhotné ženy by se maso z ryb a mořské plody měly objevit optimálně 1 až 2x týdně v dávce přibližně 130g na porci.

Které ryby obsahují prospěšné látky?

Jednoznačným přínosem pro to, aby těhotná žena rybí maso a mořské plody jedla, je obsah pozitivních bílkovin a vysoká dávka Omega 3 – esenciální mastné kyseliny (zejména DHA kyseliny). Ta je totiž nezbytná právě v období vývoje plodu. Ovlivňuje zrak rostoucího miminka, ale v budoucnu také jeho pozornost, motorický vývoj, ale i vývoj řeči.

Ryby, jejichž maso je přínosné, jsou:

  • tuňák v konzervě (je z tuňáka menších rozměrů a obsahuje méně škodlivin)
  • sumec
  • losos
  • hejk
  • treska
  • sleď
  • makrela (lépe jíst menší makrelu, nikoliv například velkou makrelu královskou – vyšší obsah škodlivin)
  • kapr
  • sardinky
  • pstruh
  • herink
  • šproty
  • krevety
  • garnáti
  • ančovičky

Které ryby jsou naopak škodlivé a proč?

Větší a dravé ryby z mořských vod jsou obecně méně prospěšné, jelikož obsahují více škodlivých látek jako dioxin a methylrtuť, které mají negativní dopad na vývoj plodu těhotné ženy. Mohou totiž ovlivnit jeho nervovou soustavu a růst. A proč je maso některých ryb více škodlivé? Jelikož záleží na stáří ryby, čím se živí a jaké je její umístění v potravinovém řetězci. To vše ovlivňuje kvalitu živin z ní získaných.

Maso z ryb by tedy těhotné ženy rozhodně neměly vypustit ze svého jídelníčku, ale je třeba vybrat takové, které obsahují co nejméně těžkých kovů. Naopak ty, které těchto toxických látek obsahují nejvíce, jsou:

  • makrela královská
  • bolen
  • mečoun
  • žralok
  • candát
  • štika
  • ryby z čeledi štíhlicovitých
  • ryby z čeledi plachetníků
Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!

Čtěte také...

Houby v těhotenském jídelníčku: pozor na to, kde rostou!

Houby v těhotenském jídelníčku: pozor na to, kde rostou!

Houby považujeme spíš za pochutiny, které dodávají jídlu aroma a vůni, ale přesto nejsou tak nevýznamnou složkou našeho jídelníčku. Stejně tak i toho těhotenského.

Pilíř těhotenského jídelníčku? Kyselina listová!

Pilíř těhotenského jídelníčku? Kyselina listová!

Kyselina listová (latinsky acidum folicum) je vitamín B9 a patří tedy do skupiny B komplexu. Její dostatečné užívání pomáhá předcházet mnohým vadám při vývoji plodu. Proto je užívání této kyseliny tak důležité.

Vše o těhotenském testu

Vše o těhotenském testu

Jste těhotná? Nejlepším a nejrychlejším způsobem, jak se opravdu utvrdit ve své domněnce, je použít těhotenský test.

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Co rozhodně jíst v těhotenství?!

Nacházíte se v období, kdy je zvlášť dobré dbát na správné složení vašeho jídelníčku. Je to nezbytné jak pro vás samotnou, tak především pro příznivý vývoj očekávaného miminka. Hlavní zásada tedy je – vyvážená a pestrá strava!