verze pro tisk

Vegetariánská strava v těhotenství

9. červenec 2012

Jste dlouholetá vegetariánka a očekáváte potomka? Máte strach, zda dostane typem vaší stravy vše důležité a potřebné pro správný vývoj? A je nutné zvýšit přísun některých látek, aby probíhalo vše, tak, jak má?


Vegetariánská strava v těhotenstvíVegetariánská strava v těhotenství

Vegetariánství (případně veganství) je současným evropským trendem mnoha lidí. Někteří tento styl vyznávají z humánních důvodů, jiní upřednostňují zdravotní aspekty, a někteří oba důvody.

Vegetarián odmítá jíst maso včetně ryb a vegan vylučuje ze své stravy veškeré produkty živočišného původu. Souhrnně oba typy přijímají jako správnou stravu rostlinného původu.

Škodí vegetariánství plodu těhotné ženy?

Pokud žena – vegetariánka dodržuje vhodné stravovací návyky, jí dostatek zeleniny, ovoce a mléčných výrobků, pak se není čeho obávat. Žena – veganka je ale ochuzena o produkty mléčné, stejně tak nejí vejce. V tomto případě může nastat problém. Ten nastává i u extrémních odchylek tohoto stylu, jakým je například fruktariánství či příjem pouze syrové stravy.

Každopádně ve všech těchto variantách je v době těhotenství i tak nutné zvýšit denní dávku vitamínů, minerálů a stopových prvků minimálně o 10% běžné dávky. To ale platí i u žen – nevegetariánek.

Dle mnohých studií se tedy bez masa lze stravovat kvalitně a vyváženě, a to i v těhotenství, ale je třeba vědět, čím důležité látky získané z masa nahradit. Deficit živin totiž může vést ke špatnému vývoji plodu.

Rozhodně ale neplatí předsudek, že matka-vegetariánka rodí nedonošené a chudokrevné děti. Porodní váha a zdravotní stav bývá totiž stejný jako u novorozenců matek, které maso jí.

Které látky je nutné doplnit?

Vzhledem k tomu, že vegetariánským ženám obvykle chybí vitamín B12, zinek či železo, musí jej doplnit jinou formou. Matky – vegetariánky a jejich novorozené děti mají zpravidla z dosud neznámých příčin i nižší hladinu DHA, a i zde je tak nutné ji doplnit určitou formou (kyselina linolenová - lněné semínko, lněný olej apod.).

A jaké látky by neměly chybět v jídelníčku ženy preferující rostlinnou stravu?

Bílkoviny – nachází se ve vejcích, bramborách, ořechách, luštěninách, sýrech, mléčných výrobcích, tofu apod.

Železo – nachází se v zelené zelenině, bylinkách, celozrnných výrobcích, müsli, sušených meruňkách, fících apod.

C vitamín – je obsažen například v citrusech; jejich příjem zlepšuje využití železa v těle

Minerály – jsou v zelenině, luštěninách, sóje, cereáliích, mléce a ostatních mléčných výrobcích

Tuky – jejich příjmem (těch „správných tuků) docílíme vstřebání vitamínů A, D, E, K; ty vhodné jsou obsaženy v olejích (sójový, olivový, sezamový apod.), lněných, sezamových, slunečnicových semínkách apod.

Vitamíny skupiny B a kyselina listová – jelikož ženy – veganky nejí i vejce a mléčné výrobky, je nutné chybějící látky doplnit z listové zeleniny (kapusta, špenát apod.), mořských řas, kysaného zelí či sójového mléka (pozor – kyselina listová je citlivá při tepelné úpravě a její účinky se tím ztrácejí, je lepší listovou zeleninu požívat v syrovém stavu)

Jód – obsažen v rybách, soli, případně užívat potravinové doplňky jím obohacené, ale po poradě s lékařem)

Zinek – nachází se ve fazolích, ořechách či mléce

Linkuj.cz!

Hodnocení

Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Autor: Monika Tůmová

Momentálně jsem především maminka na rodičovské dovolené se dvěma chlapečky a třetí je na cestě... Rodičovské povinnosti a radosti si ještě zpestřuji studiem, nejprve antropologií a nyní učitelským oborem (zeměpis, základy společenských věd). Profil G+

Reklama

[Nahoru ↑]

Komentáře

johanka

úterý, 14. květen 2013
10:12

v lékárně mi doporučili v těhotenství brát na doplnění minerálu a vitamínu promimi elasti-q, a klidně si dál můžu jíst svou stravu


posted by: johanka [Odpovědět]

Čtěte také...

Má strava ženy vliv na pohlaví miminka?

Má strava ženy vliv na pohlaví miminka?

Možná jsou to jen babské rady, které můžeme brát s rezervou. Avšak několik studií se snažilo prokázat, že strava, kterou před těhotenstvím žena přijímá, může mít vliv na pohlaví jejího miminka.

Pomůcky a strava pro kojence

Pomůcky a strava pro kojence

Pro své děti chceme vždy jen to nejlepší. Dvojnásob by to mělo platit v době kojení. Ženy, které očekávají narození potomka, by se měly připravit na období kojení a pořídit si všechny potřebné pomůcky, které jim usnadní péči o dítě.

Těhotenství a výživa

Těhotenství a výživa

Složení stravy těhotné maminky je velmi důležité. Bez kvalitní, pestré a vyvážené stravy nemá miminko příliš velkou možnost se správně vyvíjet a dostatečně růst.

Bezproblémové kojení: Několik tipů, jak na to

Bezproblémové kojení: Několik tipů, jak na to

Ačkoliv neplatí žádné zákazy co se týče složení stravy, přesto by měla kojící maminka dbát na to, aby její strava byla kvalitní a vyvážená. Tím dodá energii a dostatek živin nejen sobě, ale právě i svému kojenému miminku.